دنیای فشن در حال حرکت به سمت Metaverse است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟
دنیای فشن در حال حرکت به سمت Metaverse است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟
دنیای فشن در حال حرکت به سمت Metaverse است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟
29 / دی / 1400
دنیای فشن در حال حرکت به سمت Metaverse است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در دنیای متاورس احتمالات بیپایانی برای فشن، برند های کوچک و بزرگ و مشتریان وجود دارد.
دنیای اینترنت در مقابل چشمان ما مدام در حال پیشرفت و تغییر است. از دنیای عکسهای دیجیتال و 8 بیتی تا انقلابی که حالا تمام جنبههای زندگیمان را تحتالشعاع قرار داده است.
هنگامی که حالا به اینترنت فکر میکنیم به سرویسها و اپلیکیشنهایی فکر میکنیم که از آنها استفاده میکنیم مثل: Facebook، Google، Instagram، Twitter، Spotify و ....
اما تنها نگاه به اینها تصویر درستی از نحوه پیشرفت بستر دنیای دیجیتال آینده ارائه نمیدهد. دنیای واقعیت مجازی( مثل بازیهای 3 بعدی) و واقعیت های شبیه سازی شده ( مثل برنامههای دکوراسیون داخلی) دیدگاه بهتری از آینده دنیای دیجیتال ارائه میکنند. این تکنولوژی ها ما را از مرز صفحه های گوشی عبور داده میدهند و به درون دنیای مجازی میکشند.
شاید این اتفاق کامل نیفتاده باشد اما کاملا این حس را دارد، و انسان ها با واقعیت به شکل کاملا متفاوتی رویاروی میشوند.
این ابراز های دیجیتالی حواس ششگانه ما را میخواهند درگیر کنند مثلا تجربه حس شنوایی و بصری مجازی را اکثر ما احتمالا تجربه کرده ایم و احتمالا به زودی به همین روال سایر حواسمان هم درگیر خواهد شد، مثل حس لامسه و بویایی. پس با این شرایط چطور میتوان آینده دنیای دیجیتال را پیش بینی کرد؟ آینده ای که رابطه های اجتماعی و تجربه های حسی در دنیای دیجیتال اتفاق خواهد افتاد؟
ممکن است قبلا هم راجع به این جهان شنیده باشید، در واقع این دنیای متاورس است!
تعریف کردن دنیای متاورس کار پیچیدهای است. پس به تعریف Cathy Hack اشاره میکنیم، از او به عنوان مادرخوانده دنیای متاورس نام برده میشود. او این دنیا را اینگونه تعریف میکند: " همگرایی بزرگ تری از دنیای دیجیتال و واقعی ما، آزاد شدن اینترنت از پشت شیشه های موبایل و کامپیوتر های ما و فرا گرفتن کل جهان."
به نظر میرسد که متاورس بیشتر در خدمت صنعت بازی سازی و غولهای تکتولوژی باشد، شرکت Facebook اعلام کرده که از یک کمپانی روابط اجتماعی به یک کمپانی متاورس تغییر داده شده است. که با نام Meta اسپانسر میشود، البته این تعریف دقیقی نیست. هر شرکتی و برندی میتواند به دنیای متاورس وارد شود، به عنوان افرادی که به دنیای فشن علاقه دارند، این که چطور متاورس دنیای فشن را میتواند تغییر دهد واقعا جالب توجه است.
هر چقدر که دنیای فشن در متاورس ریشه بیشتری پیدا کند، برای برندهای فشن واجب تر است تا این تحول را جدی بگیرند و از فرصت پیش رویشان استفاده کنند. نسل جوان با بازی کردن در این فضا، گذراندن وقت و پول و روابط اجتماعی در دنیای مجازی این فرصت را ایجاد میکنند.
خرید کردن دیجیتالی
همانطور که کار برند ها و رویدادهای بزرگ دنیای فشن در زمان پاندمیک کرونا مجازی شدند، دنیای فشن به صورت کلی به سمت مجازی شدن میرود. چیزی که به آن اشاره میکنیم تنها خرید آنلاین نیست، بلکه به فشن شو های دیجیتالی اشاره داریم.
به جای این که مشتریان مجبور باشند با تخیل خودشان تصور کنند که این لباس به آنها میآید یا نه یا چطور بر تن آنها خواهد نشست، آنها به جای آن که تنها به چند تا از عکس های آپلود شده توسط خود فروشگاه اکتفا کنند، با این تکنولوژی میتوانند به صورت کاملا بصری هر کدام از لباس ها را امتحان کنند و با زاویه 360 درجه کامل لباس را بررسی کنند و روی کوچک ترین جزئیات لباس ها زوم کنند.
آینده دنیای فشن در این که حضوری به فروشگاه بروید و لباسی که مناسب شما باشد را خریداری کنید، نیست، تجربه خرید آنلاین از فروشگاههای آنلاین هم نیست. بلکه توانایی دیدن، لمس و امتحان کردن لباس به نحوی است که انگار واقعا آنجا در تن شماست.
فشن در دنیای بازی : (Gaming) ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتالی
هرچه فشن در دنیای متاورس بیشتر فرو برود، میتواند به 2 فرم مختیف تفکیک شود:
ترکیب دنیای فیزیکی و دیجیتالی: در این روش افراد از طریق واقعیت مجازی میتوانند لباسها را امتحان کنند.
کاملا دیجیتال: در این روش لباس ها مستقیما برای آواتار شماست.
برای طراحان لباس و برندها واجب است که یاد بگیرند که دنیای واقعی و مجازی را با هم ادغام کنند، تا بتوانند در آینده ی دنیای فشن دوام بیاورند و پیشرفت کنند. به همین شکل طراحی دیجیتالی جریانی از خروجی های خلاقانه را به همراه خود میآورد، پس طراحان و برند ها باید دقت کنند که با ابزار های دیجیتالی چطور میتوانند نیاز های مشتریان را برطرف کنند. در حال حاضر بازی های دیجیتالی جایی هستند که این مشتریان حضور دارند.
در این همکاری ها اکثر شو های دیجیتالی همراه با شو های واقعی و فیزیکی به صورت موازی اجرا میشوند.
برند Louis Vuitton در همکاری با کمپانی بازی Riot در سال 2019 کالکشن Orginal skins برای بازی League of Legends را رونمایی کرد و همین طور برای بازی هم کالکشن لباس ارائه کرد، که دستمال سر با قیمت 170 دلار تا یک کت چرم 5000 دلاری وجود دارد.
امسال Balenciaga کالکشن پاییز را به شکل یک بازی ویدیویی ارائه کرد. همچنین آنها با کمپانی Fortnite همکاری داشتند و آیتم هایی را در بازی ارائه کردند که در دنیای واقعی هم در فروشگاه هایشان وجود دارد.
این روش واقعا موفقیت آمیز بوده است تا این حد که نسخههای دیجیتالی آیتمها از نسخههای فیزیکی عملکرد فروش بهتری داشته اند.
Gucci با کمپانی Roblox طی یک همکاری از “Gucci Garden” رونمایی کرد که در این کالکشن کیف محبوب مدل Queen Bee Dionysus به صورت دیجیتالی 350000 Robux فروخته میشد که از قیمت همین کیف به صورت فیزیکی بالاتر است.
اینفلوئنسرهای مجازی
دفعه بعدی که در صفحه اینستاگرامتان در حال گشتن هستید و میبینید که شخصی در حال تبلیغ و ارائه آفر خرید میباشد، این امکان وجود دارد که این شخص واقعی نباشد- واقعی به این معنا که انسان نیست.
امروزه انسان های دیجیتالی به عنوان اینفلوئنسرهای مجازی صنعت تبلیغات را به حد بالاتری دارند میبرند. مثلا Lil Miquela 19 ساله را تصور کنید. او به اندازه همه ما واقعی به نظر میرسد اما در واقع یک اینفلوئنسر مجازی است که توسط کمپانی Brud در لس آنجلس ساخته شده است. او از هنگامی که در اینستاگرام اکانت ساخت تا به الان 3 میلیون فالور دارد. که این عدد با سلبریتی های مثل Selena Gomez و Beyonce برابری میکند. او برای برند هایی مثل Calvin klein و Noonoouri مدلینگ انجام داده است. که در کنار اشخاص معروفی مثل Bella Hadid بوده است. همچنین با Dior، Gucci و Miu Miu هم همکاری داشته است.
ترسناک است؟
شاید کمی باشد. اما دنیای متاورس امکانات بی حد و مرزی را در اختیار طراحان، دنیای فشن و برند های خرد و کلان قرار میدهد. این جهان ممکن است آینده ی صنعت فشن باشد و اگر این پیشرفت را جدی نگیرید از رقیبانان عقب خواهید ماند.